Trudno znaleźć sferę życia, w której internet nie miałby swojego udziału. Stanowi źródło informacji, rozrywki, pomoc w codziennym życiu. Mnogość aplikacji ułatwiających nam bieżące funkcjonowanie może przyprawić o zawrót głowy. Portale społecznościowe są nie tylko wygodną formą kontaktu, ale pozwalają również wielu firmom niskim kosztem dotrzeć do potencjalnych klientów.
Podstawową formą reklamy internetowej są banery oraz reklama pop-up na stronach internetowych. Jest to forma cały czas spotykana, choć stopniowo odchodząca do lamusa. Dzieje się tak dlatego, że internautów coraz częściej irytują wyskakujące okienka i banerki przesuwające się po stronie z każdym ruchem myszki. Stąd też coraz częściej instalowane w przeglądarce internetowej programy blokującego tego typu reklamy. Spada zatem skuteczność.
Dużo lepszą formą reklamy jest wykorzystanie dobrodziejstwa pozycjonowania. Opłacalne jest to tylko, gdy dane przedsiębiorstwo posiada stronę internetową, której status możemy podnieść na wyższy poziom poprzez artykuły reklamowe. Dzięki odpowiedniemu sposobowi pisania tekstów publikowanych na stronie, firma może pojawić się w wynikach wyszukiwania już na pierwszej stronie.
Optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek określa się mianem SEO. Polega ona na takim zmodyfikowaniu treści pod kątem konkretnych fraz. Wówczas mamy pewność, że strona pojawia się wysoko w wynikach dla wybranych słów i fraz kluczowych. Pozycjonowanie opiera się na znanym i sprawdzonym sposobie działania haseł i zwrotów, na których bazuje nasza kampania. SEO wymaga wkładu pracy, ale jest tego warte. Sam fakt poszukiwania danego zagadnienia w wyszukiwarce świadczy o tym, że dany użytkownik jest mocno zainteresowany danym problemem. Tym samym odwiedzenie przez nią naszej strony zwiększa szansę zakupu produktu bądź skorzystania z usługi.
Niezależnie od dobrze działającej strony internetowej firma, która chce być obecna w świadomości odbiorcy, powinna aktywnie działać na portalach społecznościowych. To już nie tylko Facebook – coraz częściej również Twitter i Instagram. Zauważenia godnym jest jednak fakt, że ten sposób promocji nie przekłada się jednak na sprzedaż i nie w tym celu komunikacja przez serwisy społecznościowe jest podejmowana. Jest to, rzecz jasna, sposób zaprezentowania oferty produktowej, najważniejszy jednak cel, jaki stawiają sobie specjaliści marketingu, to rozmowa z potencjalnym klientem i poznanie grupy docelowej. Bardziej zatem PR, a nie sprzedaż jest domeną social mediów.
Social media nie zawsze są najlepszym wyborem. Często dany target nie jest obecny wyraźnie w social mediach. Dla celów sprzedażowych poza tym nadal niezastąpione będą formy reklamy takie jak SEO, PPC oraz mailing reklamowy. Badania sieci udowadniają zresztą, że te trzy kanały generują najwyższą sprzedaż, zaś ich skuteczność notuje tendencję wzrostową. Dostrzega to zresztą branża. Coraz więcej marketingowców planuje skupić się na tych właśnie obszarach w swoich działaniach.