Coraz więcej Polaków decyduje się na założenie własnego biznesu. Wśród nich znajdują się zarówno młode osoby tuż po studiach, jak i doświadczeni handlowcy, byli pracownicy korporacyjni. Odznacza ich nie tylko chęć większego zarobku, ale stworzenie trwałej, rozpoznawalnej marki, którą będzie można rozwijać. Charakteryzuje ich najczęściej zdeterminowanie, doświadczenie w konkretnej branży oraz zapał do pracy. Jakie są najczęstsze powody zakładania własnego biznesu?
Pierwszy z podawanych powodów jest chęć usamodzielnienia się i wyjścia spod skrzydeł innych. Wielu przedsiębiorców podkreśla, że po kilku lub nawet kilkunastu latach w firmach czuli się oni wypaleni zawodowo oraz zmęczeni. Własna firma daje im możliwość rozwinięcia skrzydeł, sprawdzenia się w roli osoby zarządzającej oraz możliwość rozwoju osobistego i zawodowego.
W przypadku dobrego pomysłu na biznes lub odnalezieniu niszy na rynku założenie własnej firmy to spora szansa na sukces. Ważny jest konkretny biznes plan oraz odpowiednia wiedza z zakresu marketingu. jako przedsiębiorcy mogą oni korzystać z licznych szkoleń oraz kursów czy sympozjów.
Założenie własnego biznesu jest znacznie łatwiejsze niż dawniej – co także podkreślają przedsiębiorcy Wystarczy kilka dokumentów i firma jest zarejestrowana. Co również ważne: zarówno Unia Europejska, jak i urzędy miasta czy pracy wspierają powstawanie nowych firm, przede wszystkim ze względu na tworzenie się nowych miejsc pracy oraz pobudzanie gospodarki. Osoby chętne do założenia własnej firmy mogą liczyć na granty ( w przypadku ciekawego pomysłu) lub też dodatkowe finansowanie (w ramach nowego przedsiębiorstwa). Informacje o dotacjach czy przetargach znaleźć można w biuletynach informacyjnych miast.
Ważnym aspektem są zarobki – przedsiębiorcy podkreślają, że własna firma pozwala im zapewnić zabezpieczenie finansowe dla ich bliskich. Właściciele firm nie ukrywają jednak, że dodatkowe fundusze najczęściej wykorzystywane są w celu unowocześniania zakładu. Pytani o podatki związane z prowadzeniem własnej działalności odpowiadają najczęściej, że to konieczność aby móc się usamodzielnić.
Kolejnym powodem, dla którego młodzi zakładają biznes jest chęć zmiany na lokalnym rynku. Częstokroć jest to również spowodowane pragnieniem stworzenia solidnej konkurencji dla firm, których oferta w jakiś sposób wydaje się im niewystarczająca. Do tego typu przykładów zaliczamy nowe marki odzieżowe czy obuwnicze, sklepy oferujące dodatki, odzież sportową. Młodzi biznesmeni zdecydowanie sprawdzają się w tej roli – nie tylko potrafią oni wyczuć trendy obowiązujące wśród ich rówieśników, ale też zaproponować produkty odmienne, o znacznie wyższej jakości i podobnej cenie. Pojawienie się nowej marki na lokalnym rynku wzmaga nie tylko konkurencję, ale pobudza też gospodarkę.
Założenie własnej firmy wiąże się jednak z licznymi obciążeniami – często jest to praca po godzinach, również w nocy. Młodzi właściciele powtarzają jednak, ze wszelkie niedogodności wynagradza im satysfakcja z samodzielnie prowadzonej firmy.