Zatrudnianie nowych pracowników świadczy nie tylko o potencjale firmy, ale również jej rozwoju. Mimo to, właściciele firm skarżą się, że coraz trudniej o osobę doświadczoną, obdarzoną konkretnymi cechami charakteru oraz wykwalifikowaną. Poszukiwania mogą trwać miesiącami a efekty i tak nie zawsze są zadowalające. Jak szukać odpowiednich kandydatów na stanowiska w naszych firmach? Czego unikać? Jakie zadawać pytania i na co zwrócić szczególną uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Właściciele małych i średnich firm najczęściej decydują się na samodzielne rekrutowanie. W tym celu warto zamieścić informację o naborze pracownika na konkretne stanowisko w sieci. Służą do tego portale z ofertami pracy. Już w dniu wyświetlenia oferty zaczną napływać CV od osób zainteresowanych. Po wstępnej selekcji warto wybrać te osoby, które posiadają odpowiednie doświadczenie. Niestety, wiele osób poszukujących pracy wysyła CV “z automatu” najczęściej nie zaznajamiając się z oczekiwaniami oraz wymaganymi kwalifikacjami. Przez to traci czas pracodawca, starając się znaleźć osoby, spełniające jego oczekiwania.

Kiedy już uda nam się wybrać kilka osób warto przygotować się do rozmów kwalifikacyjnych. Jakie pytania powinny paść ze strony pracodawcy? Przede wszystkim pytanie o dotychczasowy przebieg kariery – miejsca pracy, obowiązki. Kolejne pytanie powinno dotyczyć umiejętności nabytych na poprzednich stanowiskach pracy – może być to umiejętność obsługi konkretnych programów komputerowych, sprawne poruszanie się w sieci, zaawansowane użytkowanie programów typu Excel Warto również zapytać, dlaczego to właśnie na nasze ogłoszenie ta osoba postanowiła odpowiedzieć.

Wczytując się w CV warto zwrócić uwagę na wszelkie szkolenia oraz przebyte kursy – stanowią one silny argument, przemawiający za kandydatem. Świadczą one o chęci nauki i stałym poszerzaniu swoich kwalifikacji zawodowych.

Bardzo ważnym pytaniem, które powinno paść jest kwestia zarobków. Kandydat powinien określić, jakie są jego oczekiwania finansowe (również z uwzględnieniem czy jest to kwota brutto czy netto!). Daje to możliwość skonfrontowania oczekiwań potencjalnego pracownika z możliwościami firmy. Należy również zapytać pracownika jak daleką miałby drogę do pracy w przypadku zatrudnienia – ma to na celu oszacowanie dodatkowych kosztów związanych z dojazdami.

Bardzo często w CV spotykamy również informację o zainteresowaniach kandydata. Może okazać się to pomocne podczas rozmowy kwalifikacyjnej – zapytajmy o szczegóły zainteresowań, ich źródło. To również moment, kiedy rozmowa traci swój oficjalny charakter i istnieje możliwość poznania nieco bardziej prywatnej strony kandydata na pracownika.

Podczas całej rozmowy, która nie powinna przekroczyć 20 minut, powinniśmy zwracać również uwagę na mowę ciała osoby rekrutowanej: to jak siedzi, czy mówiąc wyraża się jasno i klarownie, czy podczas mówienia patrzy nam w oczy, czy krzyżuje ręce na piersi, krzyżuje nogi. Są to sygnały świadczące nie tylko o przygotowaniu do rozmowy, ale i o charakterze.