Mała firma i jej biuro – jak wybrać?

Mała firma i jej biuro – jak wybrać?

Właśnie masz zamiar założyć nową firmę. Już wiesz czym chcesz się zajmować i potrzebujesz do pomocy dwie, może trzy osoby. Niemal wszystko masz już zaplanowane lecz zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego dla twojej działalności biura. Na co powinno się zwrócić w tym wypadku uwagę, by wybór okazał się satysfakcjonujący?

Podstawowe pytanie

Każdy wybór zazwyczaj rozpoczynamy od rozważań. Niemal zawsze istnieje grupa cech podstawowych, które determinują podjętą przez nas decyzję. Z wynajmem powierzchni biurowej nie jest inaczej. Pierwsza kwestiom (najbardziej istotną), jaką powinno się poddać pod rozwagę jest

wielkość potencjalnego biura. W naszym wypadku mamy 4 osoby, które powinny pracować w komfortowych warunkach. W zależności jakie pomieszczenia planujemy utworzyć, metraż dla tego przedsięwzięcia i tej grupy pracowników powinien nie być mniejszy niż 30 m² – większy w przypadku dodatkowych pomieszczeń (socjalnego, techniczno-gospodarczego, konferencyjnego). Warto do naszych obliczeń dodać odrobinę rezerwowej powierzchni pod planowany rozwój działalności.

Miejsce

To gdzie będzie się znajdowało wynajęte przez nas biuro jest również kwestiom bardzo ważną. Zaleca się by lokalizacja była łatwo dostępna, jednak tzw. modne powierzchnie biurowe nie zawsze są tymi najlepszymi. Czasami te lokale znajdujące się w centrum są droższe, a nie przedstawiają niemal żadnej wartości jeśli chodzi o łatwy dojazd, więc warto rozważyć np. coś tańszego lecz bardziej dostępnego. Obszary w mieście cieszące się mniejszą popularnością mogą sprawić, że nasi pracownicy nie utkną w korku jadąc do pracy, a tym bardziej z niej wracając. Dobrze by było, aby lokalizacja, która wybierzemy sąsiadowała np. z siedzibami naszych klientów (obecnych i przyszłych).

Budynek

Można powiedzieć, że w tym przypadku sprawa jest dość prosta. Nowe inwestycje budowlane przeznaczone na powierzchnie biurowe z reguły mają bardzo ubogą ofertę wynajmu lokali dla małych firm – w tych przestrzeniach woli się raczej dużych klientów. Dużo większy zasób ofert posiadają natomiast kamienice biurowe, specjalnie przygotowane do prowadzenia w nich działalności biurowej. Zaletą takiego rozwiązania jest brak kosztów związanych z eksploatacją, jakie zwykle można spotkać w przypadku nowych biurowców.

Także długość kontraktu (bardzo ważne dla małej firmy) jest w tym przypadku o wiele bardziej elastyczna. Warto także zorientować się, ile miejsc parkingowych przysługuje najemcy, by uniknąć sytuacji, że nasi pracownicy będą musieli parkować kilka ulic dalej. To właśnie plus dzielnic mniej popularnych – o wiele większy współczynnik wolnych przestrzeni publicznych do zaparkowania pojazdów.

Ciekawostką w tym przypadku jest również istnienie usługi pod nazwa instant office. Polega to na tym, iż powierzchnia biurowa wynajmowanego lokalu jest już w pełni wyposażona. Z pozoru jest to opcja bardziej kosztowna, jednak zyskujemy tu często umowę z bardziej satysfakcjonującym nas czasem najmu.

Poszukiwania

Tu kluczowa decyzją jaką musimy podjąć jest wybranie pomiędzy skorzystaniem z usług agencji nieruchomości, a samodzielnym poszukiwaniem (gazety czy Internet). W porównani do często nierzetelnych informacji w środkach masowego przekazu, agencje do tych spraw podchodzą w o wiele bardziej profesjonalny sposób. Poza tym klient otrzymuje to czego szuka i jednocześnie nie traci czasu na jazdę po całym mieście i oglądanie „okazji”, które przestają nimi być już przy pierwszym kontakcie. Im więcej parametrów podamy agentowi tym bardziej docenimy jego pomoc i będzie nam się to bardziej opłacało. Następnie wystarczy wybrać się do spełniających nasze oczekiwania biur i porównać ich atrakcyjność. Kolejny krok to już umowa najmu.

Tekst powstał dzięki uprzejmości firmy A&A, której ofertę można zobaczyć na stronie http://www.nieruchomosci.aia.pl/lokale-handlowe.